Ny studie om organisk søkemotoroptimalisering

No Comments

De aller fleste vet at søkemotoroptimalisering bør inngå som en vital del av en hver markedsførings-strategi, men er det dokumentert viktigere enn betalt søk?

En ny studie fra selskapet User Centric, et selskap som tester brukererfaringer viser oss hvor verdifulle de organiske søkeresultatene er. Studien var rettet mot såkalt øye sporing (eye-tracking) av søkemotorbrukerne og analyserte deres bruker erfaringer når de gjennomførte søk i søkemotorene. Deltagerne fikk tildelt spesifikke søkefraser og fikk i oppgave å søke dem frem på Google og Bing.

Funnene fra undersøkelsen var ganske så interessante. 100% av brukerne så på de organiske resultatene, kontra 91% som så på de betalte resultatene. Studien viser at majoriteten av brukerne overså de betalte søke-annonsene og gikk direkte over til de organiske resultatene. Selv om dette er en artikkel som handler om viktigheten av søkemotoroptimalisering, er det ikke slik at vi anbefaler bedrifter å se helt bort AdWords og annen PPC annonsering, det er sikkert varierende resultater avhengig av søkefraser. Og PPC annonsering har helt klart den hurtigste effekten. Problemene med PPC annonsering er at det er kostbart, i tillegg til at det ikke gir varige resultater slik søkemotoroptimalisering gjør.

Søkemotoroptimalisering VS PPC annonser

Søkemotoroptimalisering kontra PPC annonsering

Ok, så hva betyr dette i praksis? Det kan se ut til at brukerne har vennet seg til de betalte søke annonsene og er nå begynt å overse dem. Dette er ikke noe nytt. Vi vet at det samme skjedde med banner annonser etter noen år. Og før det avis annonser, hvor vi også ser at de redaksjonelle artiklene er de som får mest oppmerksomhet og troverdighet. Om dette nå også er tilfellet for PPC annonsene i søkemotorene betyr det at brukerne av søkemotorene også her gir de ubetalte organiske resultatene større tillit.

Resultater fra studie om søkemotoroptimalisering

emaketer sin oppsummering av studien søkemotoroptimalisering vs betalt PPC

Etternølerne må nå også fokusere på søkemotoroptimalisering om man vil henge med i kampen om kundene

Så om du ikke har gode naturlige søkemotor-rangeringer bør du nå sannsynligvis fokusere mer av kreftene og resursene dine på søkemotoroptimalisering før den betalte trafikken starter å avta eller forsvinne. På lang sikt, er uansett søkemotoroptimalisering langt mer kostnadseffektivt siden det eneste honorarer du betaler er for vedlikeholdet av søkemotoroptimaliseringstiltakene dine. Men sørg for at du velger et søkemotoroptimalisering-selskap eller en «in house» stab som har nødvendig kompetanse og som gjennomfører det vi kaller «White Hat» søkemotoroptimalisering. Altså optimalisering som ikke går på tvers av Googles retningslinjer. Om de ikke vet hva de gjør, får du dårlige resultater eller i verste fall bli utestengt fra Google. Og straffen for det blir at du faktisk må leve på kun betalt PPC annonsering
uavhengig av hvor svake disse resultatene måtte bli i fremtiden.

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts