Mer effektive innkjøp og styrket konkurruransekraft

No Comments

Mange bedrifter har drevet innkjøp fra de samme leverandørene i mange år. Vi liker også å tro at dette er en bra ting.
Leverandører som kjenner oss, vet hvordan vi vil ha det, er ok å samarbeide med. Og ikke minst vi kjenner dem, vi har et forhold til dem. Og der er vi ved poenget.

Et forhold skaper bindinger. Bindinger gjør oss knyttet til hverandre og det er akkurat det leverandørene dine vil at du skal føle. (Det er det du også vil mht dine egne kunder)

Men når det gjelder dine leverandører er rådet enkelt…

Slutt… Stopp… Sjekk ut nye leverandører på Internett, ring rundt til alternative og hopp rundt til forskjellige for å handle.

Husk hver ti-kroning du sparer er som 200 kroner i økt salg. (Med 5% profittmargin på bunnlinjen)

Om selskapet ditt er stort nok, bør du faktisk gjerne vurdere å ansette en i en fulltidsstilling isteden for å ansette nok en ny selger. Om du heller vil prøve dette ut først, eller finne den mest effektive måten å gjøre det på, snakker du først med oss i Stratcog, så gjør vi selvsagt jobben for deg.

Bedriftsledere har ofte den oppfatningen at de får den beste prisen fra dagens leverandører. Men det er dessverre helt feil!

Ikke glem det at leverandørene også får produktene sine fra en kilde de også. Og i hvert eneste ledd i verdikjeden lar folk seg forlede inn i latskapens svøpe og mange bryr seg simpelthen ikke. De velger den enkle veien isteden for den beste riktige veien.

Rist liv i leverandørene dine Vekk dem opp fra dvalen. På den måten får du også dem til å vurdere sine egne leverandører.

Men obs.: Ikke sett bukken og havresekken opp som team for å forhandle eller reforhandle. Mao. du setter ikke den som har et opparbeidet et forhold, den som har inngått den gamle avtalen, eller den som er bruker av dagens avtale til å reforhandle. (De er selvsagt med back office på utarbeidelse av kravspesifikasjo) Men det er akkurat disse båndene vi ønsker å nøytralisere, derfor leier du inn midlertidig hjelp eller ansetter en egen profesjonell forhandler.

Om leverandørene tar «hintet» ditt, hjelper du dem faktisk å bli bedre, sterkere og mer konkurransedyktig så fremt de reagerer innovativt på utspillet ditt. De burde egentlig takke deg. Selv om du neppe kan forvente akkurat det når du melder din avgang som kunde. Men uansett, viktigst av alt er at du også blir mer konkurransedyktig og profitabel selv.

En annen god grunn for å gjøre dette nå, er at det som oftest er enklere å utsette seg selv en slik prosess når man har hånd om den selv og ikke er tvunget inn i den. Ikke vent til kundene dine sparker deg ut som leverandør. Vær i forkant og styr utviklingen.

Noen styrer og leder utviklingen og noen løper etter å prøver å henge med. Du velger selv hvem du ønsker å være.

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts