Hvor mye penger bør du bruke på å skaffe deg nye kunder?

No Comments

Mange mindre rutinerte markedsførere baserer det investeringssummen basert på gjennomsnittsverdien fra den første ordren for å finne ut hva de kan investere i en ny kunde.

Slik at om det første salget til en ny kunde er 5.000 kroner ønsker de ikke å bruke noe som er i nærheten av det for å hente inn den nye kunden. Dette er basert på frykten rundt det å gå i break-even eller til og med tape penger på salget. Om de ønsker å doble investeringen sin er da 2500 kroner det meste de vil investere for å få salget.

Mens rutinerte markedsførere vet at den andelen de kan benytte for å få inn en ny kunde bør være basert på kundens livstidsverdi og ikke bare inntektene fra den første ordren.

Livstidsverdien er basert på hvor mye penger kunden vil benytte hos deg i løpet av hele den perioden kunden handler hos deg.

Feks.: Om gjennomsnitts-salget er 5.000 kroner og gjennomsnittlig antall kjøp pr. kunde er to kjøp i året samt at kunden blir værende hos deg som kunde i 5 år. Er livstidsverdien på denne kunden 5.000 x 2 x 5 = 50.000 Kroner.

Basert på overstående KLV (Kundens livstidsverdi) kan du fort se at en investering på 2.500 kroner er vel verdt investeringen. (ROI på 20 ganger investert beløp over en 5 års periode er ikke noe alle klarer å oppnå på børsen.)

Markedsføring er den beste investeringen du kan gjøre, vel og merke når det gjøres riktig. (Jeg utelukker da ren profilannonsering som ikke gir kunden rasjonelle argumenter for å handle)

Et eksempel fra en klient

Et selskap som selger bøker til biblioteker planla en markedsføringskampanje for å få nye kunder til å begynne å handle hos dem.

Klienten var villig til å bruke 3000 for å få en ny kunde inn.

Rådet var… Glem annonsering. Bare opprett en konto for hvert selskap du ønsker som kunde og sett inn 3.000 kroner disponibelt på kontoen deres.

Send hvert prospekt et personlig brev som forteller dem at de allerede har en konto hos deg og at den inneholder 3.000 kroner de fritt kan benytte når de måtte ønske det i løpet av året.

Isteden for å bruke pengene sine på en salgs og markedsføringskampanje gir klienten på denne måten dem pengene de uansett da ville bruke på å gjennomføre salgsmøter som skal generere henvendelser. På denne måten kommuniserte de direkte til målgruppen slik at de kunne prøve tjenesten helt risiko og kostnadsfritt. Og det virket perfekt.

I dag benytter online butikker den samme taktikken. De sender deg et brev som fortelle at de har åpnet en konto for deg, med 500 kroner som du har tilgode. Du får disse pengene så snart du gjør din første handel.

Har du behov for nye salg og ny kundegenerering? Kalkuler livstidsverdien på kundene dine, og så bestemmer deg for hvor mye du ønsker å investere i å få en ny kunde. (10 til 15% av summen er en vanlig prosentandel). Og invester så summen du kommer frem til for å få dine nye kunder.

Dette er sannsynligvis mer enn det konkurrentene dine tror de kan bruke, noe som igjen gir deg en stor konkurransefordel når du skal ut å vinne nye kunder.

Konkurrentene vil lure på hvordan i all verden du kan tilby det produktet eller den tjenesten til den prisen siden de da taper penger på å gå ut med et slikt tilbud. Mao. de forstår ikke KLV prinsippet. Men det gjør du nå…

Så her har du ingen tid å miste… Ta din urettferdige andel av markedet før noen av konkurrentene dine oppdager hva du gjør, eller før vi kommer å forteller dem om det…

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts