Du er ikke Lilleborg, Coca Cola eller Nike

No Comments

”Du Er Ikke Lilleborg, Coca Cola Eller Nike -Så Ikke Annonser Slik De Gjør”

Vis meg 95% av all annonsering og jeg vil vise deg en gigantisk stor bunke med oppblåst, intetsigende plattheter og lite troverdige fraser og setninger.

Du vil høre ord som rimeligste, profesjonell, service, kvalitet, rask, behagelig, og best.

Disse ordene gjør absolutt ingenting for å kommunisere hvorfor du har det beste tilbudet. Hvorfor du har en eksepsjonell verdi. Hvorfor og hvordan du løser de problemene ingen andre gjør. Men de fleste bedrifter fortsetter å spytte ut inntektsigende verbaliteter år etter år som ikke gjør annet enn å få navnet til disse bedriftene ut i media… Men hvorfor vil de dette? Kaste bort alle disse pengene uten å si noe til noen som helst?

Jeg har en ide om hvorfor. Det er på grunn av at all opplæringen rundt annonsering kommer fra feile kilder.

I de siste 50 år har det vært 3 bedriftstyper som har stått for å dekke folks behov for produkter og tjenester.

Først er det nivå 1: Overraskende nok er den største leverandøren av produkter og tjenester myndighetene. De kontrollerer og har har tatt over sektorer som utdannelse, transport, sikkerhet og beskyttelse, medisin, pensjonssparing, i tillegg til mat og klær for store deler av befolkningen. Selv de fleste av våre medisinske og juridiske tjenestene blir gitt av, eller er sterkt kontrollert av myndighetene.

Du og jeg kan ikke konkurrere i disse markedene som kontrollerer så mye som 40% av vårt brutto nasjonalprodukt.

Så nivå 1 forretninger blir gjort av myndighetene.

Så kommer det vi kaller nivå 2 bedrifter, som inkluderer de aller største bedriftene i dette landet.

La oss kalle dem de store konsernene… Store nasjonale selskap som Telenor, Posten, Aker Kverner, NetCom, Statoil, Freia, etc… (Som forøvrig også ofte har med statlige bedrifter eller staten selv som store eiere.)

Disse sammen med de internasjonale store gigant bedriftene som; Pfeifer, Procter and Gamble, General Motors, Mc Donalds, Nike, Levis, SAS, etc… Disse selskapene dekker våre personlige behov for bekledning, mat, medisinsk behandling, biler, flyturer og andre nødvendigheter og alt dette fås nå fra disse store nasjonale og internasjonale selskapene.

Vi er blitt indoktrinert over utallige år med annonsering og sosial aksept til å kjøpe fra disse selskapene. Alle produkter som kan standardiseres og distribueres til 80% av befolkningen uten endring i design eller konsept er nå konvertert til et nasjonalt eller internasjonalt merkenavn i løpet av de siste 50 årene.

De har finansielle muskler til å annonsere alle steder du kan tenke deg. 10 millioner her, 2 millioner der. Det krever masse penger for å bygge den typen merkevareverdi og det tar tid.

Nøkkelen til deres suksess er ikke nødvendigvis basert på hvor gode de er (eller deres interne realitet), men heller basert på annonseringsrepetisjon som bygger distribusjon og merkevarekjennskap.

Jeg mener, er feks. virkelig Sprite bedre enn Sitronbrus? De kjører det vi kaller image annonsering. De prøver å knytte en følelse til produktet så du får den følelsen når du kjøper.

All denne reklamen skal bygge inn tilleggsverdier i produktet. Og dette kan fungere flott om ditt annonsering og markedsføringsbudsjett er over flere hundrede millioner i året. Ser vi på f.eks. General Motors brukte de 3 milliarder dollar bare i USA forrige år. GE Benyttet 1,3 milliarder og Mc Donalds over 3 milliarder dollar.

I lille Norge benytte Lilleborg over 92 millioner bare i første kvartal i år. Rett bak kommer L’oreal med over 59 millioner og Rema 1000 med over 52 millioner. Og husk det er bare på første kvartal. (En annen historie er det at selv ikke disse selskapene trenger å ha særlig hell med annonseringsforbruket sitt. Undersøkelser viser oss at store markedsføringsbudsjetter faktisk ofte er forbundet med selskaper med store problemer) Ser vi for eksempel på General Motors som benyttet 819.200.000 dollar ( NOK 5 milliarder 734 millioner og 400 hundredetusen) på Chevrolet merket sitt, hvor 67% av dette gikk til TV. Amerikas mest annonserte merkevare. Ja, hva fikk de igjen for pengene? Er dette det største og bestselgende bil-brandet?

Nei, Ford er.

Er Chevrolet det største lastebil merket? Nei, det er det ikke. Ford er. GM benyttet 39% mer på annonsering, likevel selger Ford 33% mer biler. Fordi om du annonserer mer enn konkurrentene betyr det ikke at du kommer til å selge mer enn dem. Men om du hadde hatt noen hundrede millioner eller kanskje en ”liten” milliard ville du også gjerne kunnet øke salget ditt og fått flotte resultater du også.

Her er litt statistikk som gjerne vil overraske deg. Vet du hvor mange boards Coca Cola hadde ute på amerikanske veier når du går helt tilbake til 1930? Tusen ? 10.000? 100.000?

Forsøk med 300.000. Det samme året fikk de også 20.000 vegger på diverse bygninger malt med deres logo. Over 5 millioner brusglass med navnet deres, og over 400 millioner eksponeringer i aviser og magasiner… I 1930! Med andre ord, det tar tid og penger for å bygge en slik merkekjennskap de har oppnådd.

Så, om myndighetene er de vi ser på som nivå 1 bedrifter og de største 1000 til 2000 bedriftene er nivå 2 bedrifter. Mens nivå 3 bedrifter da er alle de andre. Det inkluderer alt fra oppstartsbedrifter til personlige små foretak og helt opp til selskaper som omsetter for hundredevis av millioner i årlig salg.

Nivå 3 selskaper kan ikke stole på en bredt basert repetisjonsorientert annonsering som bygger merkevarekjennskap.
Merk her at jeg sier ikke at nivå 3 bedrifter ikke kan eller skal bygge merkekjennskap. Og jeg sier ikke at de ikke kan bruke penger på annonsering.

Men de kan ikke gjøre det i de nasjonale mediene og betale 50.000 til hundedevis av tusen for noen sekunders eksponering i radio, TV eller avis.

    Dette kan heller ikke være hovedformålet med annonsene deres.

Nivå 3 bedrifter må være smartere når de bruker sine hardt opptjente markedsførings-kroner, og skape handlingsorientert annonsering.

Så her ligger problemet. På grunn av den daglige og konstante interaksjonen vi har med nivå 2 annonsering, tror alle – basert på år med passiv observasjon at dette er slik annonsering skal gjøres.

Dette forklarer også hvorfor så mange ser på seg selv som annonseringseksperter. Ikke uvanlig å høre at ”jeg har vært utsatt for og levd med annonsering rundt meg hele livet. Så jeg må jo vite noe om det.”

Om du går på høyskole å lærer om annonsering, gjett hva de lærer deg? Nivå 2 annonsering. Og det er jo flott om du arbeider for en nivå 2 bedrift. Men her er problemet: Ingen av de som har utdannelsen innen markedsføring…. Ingen av dem vet hvordan de skal tjene penger i den virkelige verden. La dem heller være i et av nivå 2 selskapenes markedsføringsavdelinger og de vil gjøre det greit.

Men om disse personene ikke har bedriftens 20,50 eller 100 årige historie som støtter dem sammen med multimillioner kroners eller hundrede -millioner kroners markedsførings-budsjetter. Vet de ikke hvordan de skal tjene penger. – De vet ikke hvordan de skal få prospekts til å handle, og for deg er det som er helt essensielt. Få den potensielle kunden forbi tillits-gapet, forstå at du tilbyr overlegen verdi og få dem til å ta det neste logiske steget, som er å handle.

Det er det tekst i artikler og annonser er designet for å gjøre; lære deg hvordan du skal bygge din bedrift og din annonsering opp til et slikt nivå at du kan få dine prospekts til å ta skritt som leder til kjøp.
Det skrittet kan være mye forskjellig. Det kan være å ringe inn å plassere en ordre eller å spørre etter en informasjonspakke. Kanskje du ønsker at kunden skal sende inn et svarkort eller ringe et gratis grønt nummer, eller gå til websiden din. Det er helt forskjellig fra nivå 2 annonsering hvor du prøver å skape en følelse og knytte den til ditt produkt.

Du må få din annonsering til å skape handling!
Når alt kommer til alt må du uansett bruke pengene dine klokere enn nivå 2 bedriftene –om det er snakk om tusener, hundrede tusener eller millioner.

Måten du gjør det på er å benytte deg av handlingsorientert annonsering, eller direkte-respons annonsering som det også kalles. Annonsering som skal frembringe en respons hos mottaker. Få mottaker til å ta neste skritt på veien mot salget eller direkte til et salg der og da. Det er mange fordeler med responsbasert annonsering.

Du vet omtrent umiddelbart hvor profitabel eller ulønnsom din annonsering er basert på forespørslene, ordrene, treffene eller henvendelsene du mottar DIREKTE fra annonsene. Fra mange i annonsebransjen vil du høre at du ikke kan kvantifisere resultatene av en annonse på denne måten…. Og vet du hva, noen ganger har de faktisk rett. Men det er kun fordi mange bedrifter ikke forstår fundamentet for å skape annonsering som er resultatbasert og som tjener penger. Noen vil si at du ikke kan gjøre resultatorientert annonsering i media. Du kan – OM – og kun om – du vet hvordan du skal gjøre det. Forstå dette; Du er ikke General Motors. Du er ikke Coca Cola, Lilleborg, Rema 1000 eller Mc Donalds. Så ikke forsøk å bygge opp annonseringen slik de gjør. Bruk pengene dine mer intelligent.

Av: Bedriftsrådgiver, Jon Refsdahl, StratCog .
Skill bedriften din ut fra konkurrentene dine og eliminer dem

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts