Den eneste riktige formen for markedsføring

No Comments

Direkte respons markedsføring og tankesettet bak.

Suksessen til en kampanje og responsen du oppnår er en funksjon av kostnaden du har i forhold til inntektene dine.

Markedsføring er en investering.

Når du bruker 10.000 på en av mine salgskampanjer på feks. utsendelse av et salgsbrev, er dette en første test av kampanjen.

De 10.000 kronene er en investering. Du kan velge å bruke de pengene på aksjemarkedet. Kjøpe aksjefond og få en garantert avkastning på 5 eller 6 prosent. Men du velger å bruke dem på markedsføring og sende ut salgsbrev.

Dette betyr at du du trenger en avkastning på investeringen din.

Det å forstå kostnaden på aktiviteten, prisingen av produktene og inntektene du oppnår pr. solgte produkt er faktorer som spiller sammen.

Prisen kan påvirke responsen. Den kan senke eller øke respons. Økt pris kan i noen tilfeller øke responsen om det er et prestige eller eksklusivitet produkt.

Du må uansett forstå kostnaden ved bonus-premier og leveransen av produktet. I dagens marked er dette helt avgjørende.

Dessverre er det slik at de fleste av Norges bedrifter ikke direkte-respons selskap.

Ingen av dem er opplært til å forstå at annonseringen de benytter seg av er en investering. Og om de ikke klarer å oppnå målbare resultater i kroner og øre når kampanjen er gjennomført, ja da blir de mest sannsynlig robbet av den media konsulenten som selger dem avisannonseringen, tv eller radiospoten.

Målbarheten og det at kampanjen faktisk må forsvare sine resultater er viktig om annonseringen er direkte-respons annonsering eller ikke. Dette er helt essensielt.

Du annonserer for å få flere kunder og øke salg.

Er det ikke da avgjørende at du ser hva som virker og ikke? Og ja, ikke kom med langtidseffekter og merkevarebygging. Det oppnår du uansett om annonseringen virker eller ikke. Merkevarebygging kan ikke alene forsvare at en annonse eller et markedsføringstiltak ikke genererer respons. Tenk selv… Hvor mange av forrige måneds merkevare annonser husker du..? Tror du at verdien av annonseringen din skal komme sigende etterhvert… Glem det.. Det du ikke husker i dag vil ikke plutselig komme tilbake og bygge verdi..

Det samme gjelder selvsagt for alle medier, enten det er online eller offline, AdWords, søkemotoroptimalisering, selgere, avisannonser, kino, tv, DM, etc…

Husk: «Det du ikke måler kan du heller ikke forbedre»

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts