Bedriften din må bli unik… og her er inspill som teller

No Comments

Her er listen en markedsføringsspesialist vil gå gjennom sammen med deg for å finne ut hvordan man skal øke salget ditt. Gå gjennom denne listen å prøv å komme opp med en eller annen form for differensiering av bedriften din som skiller deg klart ut fra konkurrentene dine:

• Tilbyr du en garanti? Er garantien din den lengste og beste? Garantier er muligens en av de enkleste og kraftigste USPer som finnes
• Tilbyr du rabatter … for volum, frekvens, eller førstegangskjøp?
• Er rabattene dine de største?
• Er utvalget ditt det bredeste?
• Betjener du en spesiell type bedrift best, eller et spesielt bedriftssegment eller kundetype? Er du den foretrukne tilbyder for en spesiell gruppe?
• Er servicen din overlegen … er den skreddersydd, rask, bedre? Hvordan kan du kvantifisere den? Er du nærmest kunden mtp. intimitet? Tilbyr du personlig oppmerksomhet? Er du fleksibel og responderer du umiddelbart?
• Tilbyr du gratis, rask, eller forskjellige forsendelelsesmåter? Gratis sending er et kraftfullt insentiv.
• Hva med bonuser og eller premier … tilbyr du mer enn konkurrentene (og er de verdifull)? Tilbyr du andre ting gratis? GRATIS er en av de beste USPene.
• Tilbyr du spesialavtaler som «kjøp en få to”?
• Tilbyr du bedre finansierings betingelser eller enkle, lengre betalingsmuligheter? For mer kostbare produkter. Noen mener dette er den nest beste USPen.
• Har du in-house kjøpekort eller klubb medlemskap?
• Tilbyr du spesialpriser til seniorer på sesong «skuler» produkter eller priser?
• Har du etter salgshjelp, rådgivning tilgjengelig? Er du pro-aktiv rundt det eller passiv (lar dem ringe deg)?
• Har du 24-timers assistanse, eller live-personlig assistanse kontra bare e-mail?
• Arbeidstid … er du åpen om natten, helger, ferier 24 timer?
• Er du anbefalt av en autoritet eller kjendis?
• har du suksesshistorier og anbefalinger? All tekst bør liste opp referanser.
• har du større varelager … er det et bredt utvalg tilgjengelig umiddelbart?
• Er du den foretrukne forhandler eller merket for en unik gruppe kunder?
• Er du den som leverer den høyeste kvaliteten?
• Tilbyr du høyest kvalitet mot prisnivå eller verdi kontra kostnad?
• Er du den nyeste, siste, mest innovative, moderne? Er du produktlederen i markedet?
• Har du mest dokumentasjon? mest bevis, eller den høyeste kredibilitet?
• Hva med mote og stil … er du den beste, «high class», eller den nyeste?
• har du en lang «track record», historie eller arv i bransjen?
• Har du arbeidet med kunde eller klienten tidligere (En tidligere personlig historie med kunden er en fordel.)
• har du det reneste, flotteste, eller de beste lokalitetene? (Som konkurransefordel prøver McDonalds å ha de reneste toalettene i fast food bransjen.)
• Er ditt image det mest attraktive?
• Er du anbefalt av andre autoriteter?
• Har du klienter du kan henvise også? Med andre ord, kan du hjelpe kundene dine på andre måter, slik som å anbefale klienter til dem når du får kunder?
• Har du en bedre etikettering eller pakketering som er mer attraktiv eller enklere å bruke?
• har du installasjons alternativ?
• har du mest avdelinger, en tilgjengelig lokalisering, eller globale kontor?
• Benytter du de mest moderne utstyret?
• Er ditt produkt eller tjeneste enklere, lettere, mer spennende? Tilbyr du den beste operasjonelle erfaringen?
• Har du positiv publisitet … Er du på noen måte berømt?
• Gir du kundene dine mer enn de forventer? (Den beste måten å etablere et godt rykte.)
• Er måten du lager produktet ditt (eller utfører tjenestene dine) forskjellig fra andre?
• Er du den som best oppfyller lovbestemmelser, krav, standarder eller hinder?

Se også på Jack Trout and Steve Rifkins momenter for differensieringsideer som beviselig virker for å bygge bedrifter eller merkevarer:

1. Være først eller vær nummer en i noe
2. Fokusere på et spesielt marked, markeds-spesialisering
3. Eie en spesiell produkt attributt eller kvalitet i kundens bevissthet
4. Vis en imponerende firmahistorie eller firma-arv
5. Vis at ditt produkt eller din tjeneste er den foretrukne løsningen for spesielle grupper (foretrukket av spesielle kundegrupper)
6. Demonstrere produkt lederskap; produkt eller tjeneste innovasjon
7. Være den siste tilkomsten eller en «ny» generasjon av produktet; det mest avanserte
8. være populær eller “hot”; trendsettere blir lagt merke til
9. Hvordan det er laget; en “magisk ingrediens”

I tillegg kan du benytte listen under til å hente ideer til din USP. Fyll inn dine fordeler etter verbene:

• Reduserer ___
• Utvider ___
• Øker ___
• Sparer ___
• Større ___
• Mindre ___
• Raskere ___
• Tregere ___
• Mer ___
• Rimeligere ___
• Mer forsiktig ___
• Eksklusiv ___
• Ny ___

Uansett hva du måtte finne på…. Unngå ord som “beste,” “vi bryr oss,” “ærlig,” “kvalitet,” “vennlig service,” “førsteklasses,” “leadende,” “kan stole på,” “beste,” “kostnadseffektiv,” etc.

Disse superlativene vil aldri selge noen noe som helst. En god test er å se om andre også kan si det samme som deg. Kan de det «rykk frem til start og begynn på nytt». Skulle du trenge hjelp er vi her…

About us and this blog

We are a full service agency that deliver compelling digital marketing solution. Our winning solutions and experience helps to deliver great results across several key areas.

Meld deg opp til nyhetsbrevet vårt!

Request a free quote

We offers professional SEO services that help websites increase organic search drastically and compete for 1st page rankings of highly competitive keywords.

20+

sidebar widgets

More from our blog

See all posts